Alena

/ Allmänt
Blir 2016 året då jag på riktigt börjar läsa serieromaner/album? Kanske. Håll i er nu men det är faktiskt ett seriealbum som bjudit på bäst läsupplevelse den senaste månaden. Det är också den första serie jag läst ca någonsin. I alla fall om man räknar bort Liv Strömquist, Nanna Johansson, Sara Granér - ja ni vet.* Vilken var då denna lilla bok som väckte behovet efter fler!! serier? Det var...trumvirvel...Alena av Kim W. Andersson. Den ser ut så här:
 
Ja den utgåvan jag har ser ut så. Tänker ej spoila handling osv men kan ju säga att Alena=huvudkaraktären. Hon går på internatskola där de coola tjejerna spelar lacrosse (very Teen Wolf innan Teen Wolf blev dåligt). Lacrossetjejerna gillar ej Alena, om gillar ej översätts till trakasserar henne å det grövsta. Vad göra? Hämnas kanske? Skita i? Josefin, som är ler till Alenas långhalm, tror mer på hämnd och att sätta definitivt stopp för skiten som pågår. 
 
Det är blodigt, det är sorgligt, det är så många tonårstjejer. Jag är en text kind of gal och har alltså aldrig riktigt förstått HUR jag ska läsa en serie. Det är ju så lite text! Ska jag kolla på bilderna eller vad? I Alena fattar jag! Tror jag. I vilket fall så är jag så pass engagerad att jag struntar i att jag inte riktigt vet hur jag ska läsa. Trots minimalt med text så funkar det som bästa sortens läsupplevelse; man får vara i en helt annan värld och världen blir så himla tydlig och allt känns pga bilderna och inte trots dem. Fint va?!
 
Kanske låter lite som en nyfrälst här men jag kan inte släppa Alena fast det var ett par veckor sen jag läste ut den. Hur ska jag gå vidare? Ska jag se filmen (ja det finns en filmatisering med BARA tjejer vilket ju bådar gott)? Ska jag läsa mer av Kim W. Andersson? Ska jag läsa andra serier? Vill i så fall bara ha garanterat BRA serier så jag ej dödar den här nya förälskelsen.
 
*Eller okej jag försökte läsa Watchmen någon gång men tröttnade. Läste förstås tusen olika serietidningar som barrrrn också. Tycker dock man kan bortse från dem. Enda som motbevisar att Alena är min första serieroman är att jag faktiskt läst Hey Princess av Mats Jonsson. Hur som, mycket mycket liten erfarenhet som serieläsare i vuxen ålder här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: