Games galore

/ Kajsa
Har haft så bra spelflow de senaste två-tre månaderna! Kul va? Tänker att det här blir en sammanfattning av det jag spelat igenom/gett upp/är mitt i/ser fram emot. Ok?
 
De två spel jag har haft roligast med är rebootade Tomb Raider från 2013 och Until Dawn. Jag har noll relation till Tomb Raider sedan tidigare, i alla fall om man med noll relation menar att jag inte har spelat ett enda av de tidigare spelen. Menar man däremot Lara Croft som någon sorts objekt har jag, tyvärr, större relation till det. Var Lara Croft en populär omslagsbrud på de speltidningar jag läste som barn/tonåring? Svar. ja. Såg omslagen allt som oftast ut som tecknade versioner av dåtidens Café och Slitz-dito? Svar: ja. Störde detta mig något enormt? Svar: tänker inte ens bevärdiga det med ett svar. I alla fall, att Lara Croft behandlades som en utvikningstjej gjorde att jag aldrig blev intresserad av spelen hon figurerade i. Jag kunde säkert ha haft stor behållning av Tomb Raider-spelen redan då men spelutvecklarnas trötta utformning av kvinnliga karaktärer och speljournalisternas gubbiga objektifiering av desamma (mmm denna härliga allians) stod helt enkelt i vägen. Okej, det här blev ett sidospår, om än ett sidospår som ju tyvärr fortfarande har viss aktualitet och som man skulle kunna skriva uppsatser om. (Sidosidospår: var tvungen att göra en sökning i jobbibliotekets databas och självklart finns det massor av artiklar om det här. Blev sugen på att läsa någon. Väljer en som tar upp bland annat just Lara Croft. "Forskaren" har gjort en innehållsanalys av hur huvudkaraktärer i spel framställs och avbildas. Låter intressant, no? Tråkigt då att analysen i sig är sp undermålig. Orkar ej göra en genomgående vetenskaplig sågning men låt mig bara bjuda på ett guldexempel: de två kodarna har suttit och bedömt om bröst- och skinkstorleken på karaktärerna är "stor" eller "normal". Herr-e-gud.)
 
Tomb Raider alltså, spelade igenom det på en helg. Rätt lagom speltid enligt moi. Det har en okej engagerande story, creepy miljöer, storslagna miljöer, lite pussel, lite trycka på rätt knappar med rätt tajming, och ganska mycket skjuta ner fiender. Med tanke på att det senare inte direkt brukar roa mig och jag ändå inte kunde slita mig: instant gott betyg.
Vad jag ville ha mindre av: Laras konstanta flämtande i bakgrunden
Vad jag ville ha mer av: Kluriga pussel
 
Hade jätteroligt med Until Dawn. Eller roligt, det var i alla fall mye underhållande. De flesta har väl koll på upplägget - klassisk tonårsslasher i spelform, ens val och skicklighet avgör hur många (eller få, heh) av de åtta karaktärerna som överlever. Pga too much sugighet dog alla utom en karaktär under första genomspelningen. Lite snopet kanske. Även om man inte direkt sörjer karaktärerna som sådana för man hatar ca alla. Alltså icke oväntat att jag hade önskat mig rimligare karaktärer. Ja jag hade nöjt mig med rimligare eftersom alla var som nån slags karikatyrer. Apropå framställning av män och kvinnor: så mycket underkänt. Hur man kan få in så många lama sexskämt på så kort tid är inget mindre än ett fucking under. Ändå var jag alltså tvungen att börja spela om typ på en gång för att försöka få fler att överleva. P.S. Det gick bra.
 
Vill ge episodspelet Life is strange ett hedersomnämnande även om jag ej spelat klart det. Spelar nämligen tillsammans med No och hen kommer ju aldrig hit (hint hint)! Även om jag stör mig på vissa av karaktärerna här med (är det mig det är fel på??) så älskar jag stämningen. Den är liksom drömsk på ett lojt sätt, och fångar med andra ord rätt bra hur det kan kännas att vara tonåring. Jag är lite rädd för hur historien ska sys ihop, har hört det viskas om ett icke tillfredställande slut. I och för sig är jag inte så känslig för det efter att ha läst en massa spänningsromaner med just såna slut. En tillräckligt suggestiv stämning kan väga upp för en haltande handling.
 
Vill man höra andra prata om de tre ovan nämnda spelen kan man lyssna på avsnitt 140 av podden Overkligt. Kan inte gå i god för några andra avsnitt eftersom jag enbart lyssnat på detta. Dels för att jag visste att de skulle prata om just de spelen och dels för att Sara Bergmark Elfgren var gäst, och henne gillar man ju! En grej bara, om man bjuder in en gäst kan man väl åtminstone göra minsta möjliga research, typ läsa gästens Wikipediasida, innan man börjar spela in? "Nej", tänkte Overkligt-snubbarna, "vi killgissar lite om vad hon Sara gör, det blir nog bra". Spoiler: det blev det inte.
 
Har en rejäl varning också: Everybody's gone to the rapture. Alltså ursäkta? Jag dog av tråk! Jag vill ha mina pengar och den tid det tog att ladda ned spelet tillbaka. Plus hämnas på alla som skrivit positiva recensioner om det. Ja för det har fått nästan genomgående bra betyg. Det händer alltså ingenting i spelet. Man går runt i en sömnig, tom stad. Den är tom pga "the event" som har fått alla människor att försvinna. När man går runt stöter man på ljuskluttar som förvandlas till ekon av konversationer mellan olika personer. På så sätt ska man alltså få veta vad som har hänt. Vet ni? Jag skiter i vad som hänt. Om den där staden var så tråkig som den verkar säger jag bara: good riddance. You all had it coming. Tycker man kan lyssna på podden Limetown istället, den har lite samma upplägg men utförandet är tusen triljoner gånger bättre.
 
För att väga upp ovan anten bjur jag på vilka spel jag ser mest fram emot också.
 
1. Ni no kuni II: Revenant Kingdom!!! Ingen hemlighet att Ni no kuni är mitt favoritspel ca ever så ingen överraskning att tvåan är mitt mest efterlängtade. Fortfarande oklart när det släpps men så länge kan jag leva på vetskapen om att det åtminstone blir en uppföljare.
 
2. Kingdom Hearts III. Inte lika peppad på det här men ändå, ganska peppad. Gillade både ettan och tvåan och ja, det bor ju en Disneynörd i smyg inom mig. Om man frågar tex No kanske det inte är så mycket smyg över den nörden (Mvh, kan hela Aladdin utantill och är inte främmande för att spontant bryta ut i Disneysång när andan faller på, vilket är ganska...ofta).
 
3. Rise of the Tomb Raider. Inte så oväntat va? Och ja det finns ju redan till Xbox men tanken är att jag ska försöka hålla mig tills det släpps till PS4 senare under 2016. Finns dock en risk att jag måste plocka fram vårt 360 och koppla in det igen. Mvh, inget tålamod sedan 1986.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: