Logga ut för fan!

/ Kajsa
Jag måste ta en paus nu. Inga fler dokumentärer/böcker/tv-program/annat som framför allt handlar om hur kvinnor behandlas. Jag vet att jag när jag skrev om The Hunting Ground påpekade att jag inte blir så mycket deppig som arg av att ta del av kvinnohat. Det stämmer fortfarande men nu har jag ackumulerat så mycket ilska att det börjar bli osunt. Jag går runt och kokar och så kan vi inte ha det. Antingen får jag joina nån slags fight club (ändå lite lockande, hehe) eller så blir det så här: dokumentären Logga ut för fan (eller GTFO i orginaltitel) får bli det sista inom den här genren jag tar del av och skriver om. På ett tag. Åtminstone tills jag känner mig lite mer from och lite mindre som en vulkan en nanosekund från utbrott.
 
 
Logga ut för fan, som finns på SVT Play (mmm vad jag gillar den tjänsten alltså) tar upp hur kvinnor i spelvärlden, både de som framför allt spelar och de som utvecklar, behandlas. Nån som vågar sig på en gissning om hur de bemöts? Skoja. Det är en helt överflödig fråga.
 
Å ena sidan kan man väl säga att jag är glad över att jag aldrig fastnat för onlinespelande; mitt spelande är en ensamsyssla. Okej, jag gillar att spela tillsammans med någon om vi sitter i samma rum men då har jag ju redan försäkrat mig om att jag inte kommer att bli trakasserad eftersom jag inte har för vana att bjuda in idiotpsykon i mitt hem. Å andra sidan vill jag börja med onlinespelande bara för att vara precis så dålig som jag skulle vara och samtidigt läxa upp varenda snubbe som kom i min väg. Med tanke på vredestillståndet just nu tror jag ändå jag struntar i det. Behöver inte heller något sisyfosarbete i mitt liv.
 
Vet ni vad jag mest tar med mig ändå? Inte alla sexuella trakasserier, mordhot och allmänt rövhatteri som män tydligen inte kan låta bli att ägna sig åt när de upptäcker en kvinna som tar plats i vad de uppfattar som deras värld utan hur intressanta och smarta alla kvinnor i filmen är. Jag vill veta mer om att jobba med spelutveckling! Hallå jag, som blir helt provocerad av teknik in general eftersom jag typ aldrig fattar nåt, vill bara lyssna på när de här spelutvecklarna pratar om sina värv. Jag alltså veta mer om själva hantverket, hur de tänker när de utvecklar karaktärer, vad som är viktigt, hur arbetsprocessen ser ut osvosv. Jag vill veta allt tack! Tänker typ ett Värvet-upplägg fast kanske på YouTube. Finns det? Måste googla loss. Skulle älska det! Det var tex 100 procent intressant när Rhianna Pratchett, som jobbar som spelförfattare, i dokumentären pratade om hur hon tänkte inför rebooten av Tomb Raider och hur de skulle skriva karaktären Lara Croft.
 
Tycker att den tröttsamma frågan "varför är det viktigt att kvinnor ska ta plats inom [insert valfritt område där kvinnor är underrepresenterade]" diskuteras bra i GTFO också. Nej, det handlar inte om att kvinnor är essentiellt annorlunda och därför skulle bidra med ja, vad? Omvårdande perspektiv? (Paus för att kräkas lite i munnen här.) Det handlar om att eftersom det är en ojämställd värld vi lever i så har kvinnor och män olika erfarenheter som påverkar hur de ser på allt som har med spelutveckling att göra (och ja självklart har olika kvinnor olika erfarenheter men jag tänker inte ta upp alla eventualiteter och undantag och nyanser) (och ja det gäller även människor som inte är så binära i sitt könstänkande och/eller har transerfarenheter men dessa är, och här gissar jag, ännu mindre representerade i spelvärlden). I någon slag utopisk värld skulle just det med erfarenheter baserade på kön vara helt ointressant men news flash: där är vi knappast. Det handlar också om vanlig jävla rättvisa, dvs att människor ska ha lika chans och möjligheter att verka inom spelvärlden oavsett kön. Aja, preaching to the choir kanske.
 
GTFO är i alla fall perfekt Geeking Out-material eftersom det enda jag tydligen vill är att nörda loss nu. Inte bara lyssna på ovan nämnda kvinnor utan också lära mig koda (eh, det vill jag kanske inte egentligen men det KÄNNS så), åka på meet ups och konvent (Geekgirlcon tex!!), spela ännu mer och teoretisera kring spel och spelande. FIlmskaparna verkar ha förutsett det här för det finns massa tips på filmens hemsida. Jag känner mig superexcited över YouTube-serien Tropes vs Women in Video Games (finns här!). Med tanke på ovan nämnda löfte kanske jag måste vänta lite med att slänga mig över den dock, kan verkligen vara något som skulle elda på min ilska.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: