Balett 2.0

/ Allmänt
Har inte heller kunnat släppa Polunin-videon jag skickade till No så jag fortsätter väl på balett-temat. Tipsade hen i samma veva om filmen Center Stage som jag var övertygad om att jag hade sett. Kollade dock på trailern och nä, jag har nog bara sett litegrann, typ när den gått på tv en slö eftermiddag. Tänker alltså ta mig an den snarast! (Fast lite varning va, den verkar innehålla rätt många av de där balettklyschorna, oh well.) Känns i alla fall lovande att flera av huvudkaraktärerna är (var?) dansare for real. Och! Vad upptäckte jag när jag kollade igenom casten om inte att en före detta konståkningsstjärna (Ilia Kulik) har en av de stora rollerna?? Worlds colliding osvosv. Okej en kanske kan vara lite skeptisk till hans skådespelarinsats så här på förhand, han verkar inte ha fått någon lysande karriär inom skrået direkt. Han kan ändå vara förlåten, en tafflig skådisinsats kan ej sudda ut storheten i att vinna OS-guld. Ok? Ok!
Ber att få återkomma i frågan om huruvida filmen är mer yay! än nay!, mer härlig balettgåshud än dansmontage till usla poplåtar à la tidigt 2000-tal. Jag håller tummarna men trailern gör mig nervös.
 
Visst borde en gå och se mer balett live också? Har hittills inte sett något hjärtskärande bra. Tänker att jag vill åt något lite modernare och inte en superklassisk typ Nötknäpparen. Som det Googleproffs jag är hittade jag ofc något som verkade lovande, nämligen en två-i-en-förreställning av Cullbergbaletten på Dansens Hus i maj. Lyssna på följande beskrivning då:
 
“Both Trajal Harrell and Eszter Salamon are questioning the laws of the theatre and how the audience’s gaze directs the way we perceive bodies on stage. Both choreographers are interested in how bodies are presented in the entertainment and marketing industry, working with different dance styles and approaches. The two performances challenge our views on sexuality, transformation and identity. Two performances for young adults and everyone else,” says Gabriel Smeets.
 
Kan vara så att jag måste boka en biljett. Mhm? Mhm.
 
Måste nog avsluta med ett dansklipp, ett solo av superhjälten Mikhail Baryshnikov. (Skrev jag nyss att jag inte gillade min balett superklassisk? Jag tar tillbaka allt!)
Those feet though?!??!?!! M-A-G-I-S-K-A.
(Och ja det är alltså samma Baryshnikov som waaaay senare dök upp som ett av Carries love interests i Sex and the City.)
 
P.S. Ska förstås försöka få tag på Salome så att jag kan diskutera den med No. D.S.