Balett 2.0

/ Allmänt
Har inte heller kunnat släppa Polunin-videon jag skickade till No så jag fortsätter väl på balett-temat. Tipsade hen i samma veva om filmen Center Stage som jag var övertygad om att jag hade sett. Kollade dock på trailern och nä, jag har nog bara sett litegrann, typ när den gått på tv en slö eftermiddag. Tänker alltså ta mig an den snarast! (Fast lite varning va, den verkar innehålla rätt många av de där balettklyschorna, oh well.) Känns i alla fall lovande att flera av huvudkaraktärerna är (var?) dansare for real. Och! Vad upptäckte jag när jag kollade igenom casten om inte att en före detta konståkningsstjärna (Ilia Kulik) har en av de stora rollerna?? Worlds colliding osvosv. Okej en kanske kan vara lite skeptisk till hans skådespelarinsats så här på förhand, han verkar inte ha fått någon lysande karriär inom skrået direkt. Han kan ändå vara förlåten, en tafflig skådisinsats kan ej sudda ut storheten i att vinna OS-guld. Ok? Ok!
Ber att få återkomma i frågan om huruvida filmen är mer yay! än nay!, mer härlig balettgåshud än dansmontage till usla poplåtar à la tidigt 2000-tal. Jag håller tummarna men trailern gör mig nervös.
 
Visst borde en gå och se mer balett live också? Har hittills inte sett något hjärtskärande bra. Tänker att jag vill åt något lite modernare och inte en superklassisk typ Nötknäpparen. Som det Googleproffs jag är hittade jag ofc något som verkade lovande, nämligen en två-i-en-förreställning av Cullbergbaletten på Dansens Hus i maj. Lyssna på följande beskrivning då:
 
“Both Trajal Harrell and Eszter Salamon are questioning the laws of the theatre and how the audience’s gaze directs the way we perceive bodies on stage. Both choreographers are interested in how bodies are presented in the entertainment and marketing industry, working with different dance styles and approaches. The two performances challenge our views on sexuality, transformation and identity. Two performances for young adults and everyone else,” says Gabriel Smeets.
 
Kan vara så att jag måste boka en biljett. Mhm? Mhm.
 
Måste nog avsluta med ett dansklipp, ett solo av superhjälten Mikhail Baryshnikov. (Skrev jag nyss att jag inte gillade min balett superklassisk? Jag tar tillbaka allt!)
Those feet though?!??!?!! M-A-G-I-S-K-A.
(Och ja det är alltså samma Baryshnikov som waaaay senare dök upp som ett av Carries love interests i Sex and the City.)
 
P.S. Ska förstås försöka få tag på Salome så att jag kan diskutera den med No. D.S.

Cirkeln-inlägget

/ Allmänt
Eftersom att idag är dagen med stort C är det dags för det efterlängtade Cirkelninlägget!

Först vill jag klämma in lite mer balettnördande, hehe. Läste precis ut Mara Lee's "Salome", som jag bloggade om i förra inlägget. Kanske var tvungen att springa till biblioteket efter skolan igår och har sedan dess sträcktläst den. Omdöme: Väldigt intressant bok. Ska tvinga Kajsa att läsa den pga finns sååå mycket att diskutera och analysera! 

Vidare till Cirkeln. Min första reaktion på de castade skådespelarna löd ungefär: Häärligt, de har gjort en Hollywood. Det vill säga alla är väldigt normsnygga och typ 20+ fast de ska spela 16. Vet att många har kritiserat bland annat film-Minoos felfria hy och Anna-Karins smalhet och det faktum att Linnea är punk när hon uppenbart är emo i boken!? Get a fucking grip, pull your shit together osv. Skämt åsido, ett par finnar kan väl inte ha varit så jävla budgetöverskridande eller svårt att kleta på om de kan fixa demonrök och ockulta ritualer? 
 
Just Anna-Karin och Minoo råkar även vara två av mina favoritkaraktärer i böckerna. Kan kanske ha något att göra med att Minoos favoritböcker är Den hemliga historien och Guldkompassen och att Anna-Karin älskar djur. Trots felfri hy och allt det där, så tycker jag nog ändå att de två skådespelerskorna är de som är bäst castade. 
 
Tänker att jag gör en liten lista med de bäst och sämst castade skådespelarna (Rent utseendemässigt med hur jag föreställde mig dem i mitt huvud.). Kan vi för övrigt diskutera att varken Mona Månstråle eller Nicolaus kommer vara med i filmen!? Förstår ej hur de ska få ihop allt? Ska de beställa ektoplasma från nätet, eller vad är tanken? Jag och min vän Anna var på Science fiction-bokhandeln i Stockholm för några dagar sedan och lyssnade på ett panelsamtal med Cirkeln-författarna och de utvalda. Som svar på frågan varför Mona och Nicolaus inte kommer figurera i filmen svarade Sara, som varit med och skrivit manus, att det var för att de inte ville ta tid från de utvalda. De ville alltså prioritera att publiken får lära känna tjejerna ordentligt och inte slösa tid på bikaraktärer. Okej, det där sista var väl min tolkning, men ungefär så fattade jag det som. Tycker ändå att det är ett konstigt resonemang eftersom att de är två karaktärer som spelar en viktig roll i flera av de utvaldas liv. Tänker till exempel på att Anna-Karin som inte riktigt har någon förebild i föräldraform, tyr sig väldigt mycket till Nicolaus och att Mona också är lite avgörande för bland annat Vanessa. Här kommer listan i alla fall! 

Top 2 Okejrå
 
1. Helena Engström som Anna-Karin 

 
Försökte hitta bilden från trailern där hon står och håller i en tupp pga den får mig att vilja vara hennes bästa vän. I de få klipp jag sett från filmens fbsida och trailern tycker jag att hon gestaltar Anna-Karin väldigt bra! Mycket snegla fram mellan gardiner av hår och händerna långt nerkörda i fickan och en liten skygg, men arg uppsyn. Tror hon kommer vara en bra Anna-Karin! Plus är så oerhört avundsjuk på hennes familiaris? Vi har ju redan pratat om det här att jag + magiska band med djur = mycket gråt och hjärtesorg. 
 
2. Hanna Asp som Ida Holmström 

 
Hinner ej motivera detta pga måste kissa och fixa ögonbrynen innan jag ska dra iväg och se filmen (Skriver detta inlägg i en väldig oordning)! 
 
 
Top 4 Vad hände? 

1. Ruth Vega Fernandez som Adriana Lopez


Gillar i och för sig Ruth Vega Fernandez och tror att hon kommer skådespela galant genom hela filmen, men hade föreställt mig lite mer senig hals, stram hårknut och lika stram, svart kostymdress (har ingen aning om detta är ett ord jag precis hittade på?).
 
2. Jontes hus

 
För det första tänkte jag mig att han bodde i en sketen lägenhet och inte i ett sketet hus. Har inget för det andra, det var mest det. 
 
3. Vincent Grahl som Gustaf Ålander
 
 
Inte för att vara sån men han är faktiskt blond i boken! Det är verkligen en sån där skitsak som en egentligen borde tänka lite att "vem bryr sig?" åt. Kanske just iom att det är en skitsak som en undrar om det hade varit så jävla svårt att åtminstone färga håret på snubben? Vet ju att flera av de utvalda färgade håret för att stämma bättre överens med karaktärerna så atteh. Parantes kommer inte kunna se honom på skrämen utan att tänka på Mando Diao pga är han inte djävulskt lik den där Gustaf Norén? Kan också vara den väldigt långa halsen. 
 
4. Skolan
 
 
Jaa, men jag vet. "Varför bryr jag mig?". Men det är så nedrans störande när en har en jättetydlig bild i huvudet av miljöer och personer och så är det som att filmen bara pissar på dem. Hade mer tänkt mig Engelsfors gymnasium som min grundskola. Kan vara för att det är den som automatiskt uppenbarar sig för mitt inre när frasen "en ondskans plats" yttras. Skolgården har till och med en stor jävla apokalypsspricka, I shit you not. 
 
Så ser då min gamla skola ut. Erkänn att den skulle fungera bättre än filmens alternativ! Tänker att toaletterna där Elias dör och Linnea och Minoo hänger ligger vid fönstrena på takvåningen. 
 
Övrigt jag ser fram mot:

Sverrir Gudnason som Max pga fucking älskar Sverrir. 
 
Anna-Karins morfar
Behöver jag ens motivera detta? 
 

Balett, balett, balett

/ Allmänt
Egentligen är det nu jag bör skriva blogginlägget jag lovat Kajsa i ca 100 år. Inlägget som handlar om huruvida jag godkänner Cirkeln-casten eller ej (spoiler: meh). Premiären är ju nämligen imorgon, om någon lyckats missa det. En premiär som vi ska gå på för övrigt! Kanske regredierar till apstadiet när jag tänker på detta pga så mycket pepp i denna kropp. Men det är alltså inte Cirkeln detta inlägg kommer att handla om. Fast jag ska hinna med att blogga om det innan premiären, jag lovar! Och Kajsa, det är faktiskt bara ditt fel att detta inlägg skrivs. Vem var det som skickade en video med Sergei Polunin i mycket tajta tights, dansandes i en naturskön miljo och därmed released the Kraken så att jag blev tvungen att spendera hela förgående dag med att kolla balettvideos? Just det. Till alla som vill känna det jag känner, här har ni videon:  
  
 
 
Får andnöd av delen 2:03-2:28. Hjälp. Tycker iofs att de kunde använt sig av en bättre låt, men men.  
Vill bara gotta mig lite mer i det magnifika som är Sergei innan inlägget går vidare i nästa del av balettbesattheten.
 
          
          
 
            Haha. Vill bo i den här bilden. So much drama. 
 
Efter att ha suttit och gråtit över balettvideos och bilder från diverse balettakademier blev såklart nästa steg: böcker. Vet ni hur svårt det är att hitta en vettig bok med tema balett? Alla omslag har antingen bilder av 1) en naken muskulös bringa med titeln i snirkligt typsnitt över hela framsidan 2) typ en stor rosa tutukjol med ordvitsig titel. Se: Breaking pointe, On pointe, Behind the Barres. Och alla handlar om exakt samma sak: "Hanna/Clare/Hannah/Cassidy/Giselle har alltid haft en dröm - att komma in på den högst ansedda balettskolan i hela vida världen. Men kommer hon klara det!? Oh yes, she does! Men åh nej, de populära ballerinorna vill inte att den åh, så utomordentligt begåvade nykomlingen ska komma och stjäla showen. Så de är taskiga och fryser ut henne och hoppsan, där blev den snygga killen kär i henne också.". Alltså, jag dör på riktigt. Så jävla osugen. Men skam den som ger sig. Har sökt igenom halva goodreads i ren desperation efter något som kan passera som läsbart och lyckades skrapa ihop en liten lista:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Set in New York in the 1980s, this story of two ballet dancers (one American, one Russian) recounts the unforgettable night they spend in the city, and celebrates the friendship they form despite their cultural and political differences.
  
Ja, okej, den hur skulle ju verkligen kunna handla lite om vad som helst. Men gillar att balettgrejen inte verkar vara hela storyn. Eller så är den det och de dansar sig igenom hela boken. Ingen vet.
 
 
 
 
 
 
"Theo is better now.

She's eating again, dating guys who are almost appropriate, and well on her way to becoming an elite ballet dancer. But when her oldest friend, Donovan, returns home after spending four long years with his kidnapper, Theo starts reliving memories about his abduction—and his abductor.

Donovan isn't talking about what happened, and even though Theo knows she didn't do anything wrong, telling the truth would put everything she's been living for at risk. But keeping quiet might be worse."
 
Det låter som att denna skulle kunna vara spännande om den är väldigt, väldigt välskriven. Men vet ej om jag är villig att lita på den pga fult omslag. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"When eighteen-year-old dancer Anna Linado began
her professional ballet career with the prestigious Los Angeles Ballet Theatre, she
thought all of her dreams had come true. Company life offered glamorous colleagues, exhilarating performances, and the chance to become a prima ballerina.
Then she finds an older dancer's diary hidden in her theater case,
and the contents unravel her preconceptions about life in the company.

Just as Anna reaches the cusp of stardom and the beginning of a promising
love affair, the realities of the ballet world will change her life forever."
 
Känns som att denna också är farligt nära klichégränsen, men tror att jag helt enkelt får inse att vissa saker verkar en inte komma unda i balettlitteratur. Känns ju iaf lovande med gamla dagböcker. Gillar sånt, brukar kunna bli spännande. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Okej, skulle precis avsluta inlägget men sedan beslöt jag mig för att kolla om inte bokhora kanske hade läst något balettrelaterat och tur fan var det pga hittade en bok som lät väldigt, väldigt bra! 

 
 
 
"En laddad skildring av ungt tonårsliv på åttiotalet och samtidigt en modern iscensättning av Salome-myten. Elsa Mo är 14 år och folkhemsprinsessa. Hon bor i det lilla samhället Ormby i norra Skåne och hennes liv kretsar kring skolan, kompisarna och dansen. Hennes bästa kompis Veronika är döende i en svår sjukdom. Hon har en utflyttad far, en komplicerad relation till modern och en oförstående bullrig styvfar. Hon föraktar sin omgivning men tycks ändå ha allt, tills hon får en ny fosterbror, Johannes. Plötsligt förändras allt. Johannes är svårtydbar – värsting eller ängel? Alla, vuxna som jämnåriga, dras till honom, ingen verkar se den riktige Johannes. Elsa själv både attraheras och stöts bort. Men när Johannes tar Veronika från Elsa väcks hennes vrede. 
På ytan en historia om unga flickor, men laddad av frågor som rör sexualitet, kvinnoblivelse, underkastelse och maktspel.

Salome är en rasande uppgörelse med våra invanda föreställningar kring kön och begär, offer och förövare där den unga flickans kropp, tonåringen, står i centrum. I Salome utmanar Mara Lee våra förväntningar med sin suggestiva, särpräglade romankonst."
 
 

Stryk de andra böckerna det är detta jag är ute efter! Är färdigventilerad nu och redo att ta mig an Cirkeln i nästa inlägg!
/No