Bokklagomur

/ Böcker
Det kanske är taskigt att klaga på en bok innan en har läst färdigt men jag har försökt hålla detta inom mig och det.går.inte. Två tredjedelar in i The Paying Guests av Sarah Waters är jag nära psykbryt. Vill först och främst klargöra att jag verkligen gillgillade The Night Watch, Fingersmith och Tipping the Velvet. The Little Stranger, not so much. Men ett bottennapp av fyra är ju ändå rätt bra statistik. Ergo, hade höga förhoppningar på The Paying Guests men nej.
 
1. Den är tråkig. Fyra personer som softar runt i ett hus gör ej en spännande eller intressant bok. Viktig lärdom. Tänkte att Sarah Waters helt enkelt inte hade någon historia att berätta utan mer en setting hon gillade, typ "1920-tal", "London", "societet på dekis", "lesbisk affär". Okej, kanske låter lite mysigt men det räcker inte för en bok på 500+ sidor. Det blir dock värre! Jag hade kunnat leva med långsamt Londonmys men vänta, nu kommer punkt två på mina lista med invändningar.
 
2. Sarah Waters använder sig av ett berättargrepp som borde dö. Vilket? Borde kanske ha en spoilervarning här men struntar i det. Varför? Finns inte mycket att spoila. Två av huvudkaraktärerna "råkar" alltså döda en tredje, i självförsvar, men ringer förstås inte polisen. Chocken!! Nu har jag ju som sagt inte läst färdigt boken men baserat på händelseutvecklingen efter "mordet" har jag på känn att Sarah Waters tror att hon ska kunna förnya det här berättargreppet på ett spännande sätt. Well I've got news for you Sarah: det går inte! Det spelar ingen roll hur många twists du slänger in, låter mordoffret återuppstå eller förvandlar mördarna till paddor som straff. I samma stund som du bestämde dig för att använda "mord av misstag"-greppet dödade du också möjligheten till en bra bok.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: