Cirkeln-inlägget

/ Allmänt
Eftersom att idag är dagen med stort C är det dags för det efterlängtade Cirkelninlägget!

Först vill jag klämma in lite mer balettnördande, hehe. Läste precis ut Mara Lee's "Salome", som jag bloggade om i förra inlägget. Kanske var tvungen att springa till biblioteket efter skolan igår och har sedan dess sträcktläst den. Omdöme: Väldigt intressant bok. Ska tvinga Kajsa att läsa den pga finns sååå mycket att diskutera och analysera! 

Vidare till Cirkeln. Min första reaktion på de castade skådespelarna löd ungefär: Häärligt, de har gjort en Hollywood. Det vill säga alla är väldigt normsnygga och typ 20+ fast de ska spela 16. Vet att många har kritiserat bland annat film-Minoos felfria hy och Anna-Karins smalhet och det faktum att Linnea är punk när hon uppenbart är emo i boken!? Get a fucking grip, pull your shit together osv. Skämt åsido, ett par finnar kan väl inte ha varit så jävla budgetöverskridande eller svårt att kleta på om de kan fixa demonrök och ockulta ritualer? 
 
Just Anna-Karin och Minoo råkar även vara två av mina favoritkaraktärer i böckerna. Kan kanske ha något att göra med att Minoos favoritböcker är Den hemliga historien och Guldkompassen och att Anna-Karin älskar djur. Trots felfri hy och allt det där, så tycker jag nog ändå att de två skådespelerskorna är de som är bäst castade. 
 
Tänker att jag gör en liten lista med de bäst och sämst castade skådespelarna (Rent utseendemässigt med hur jag föreställde mig dem i mitt huvud.). Kan vi för övrigt diskutera att varken Mona Månstråle eller Nicolaus kommer vara med i filmen!? Förstår ej hur de ska få ihop allt? Ska de beställa ektoplasma från nätet, eller vad är tanken? Jag och min vän Anna var på Science fiction-bokhandeln i Stockholm för några dagar sedan och lyssnade på ett panelsamtal med Cirkeln-författarna och de utvalda. Som svar på frågan varför Mona och Nicolaus inte kommer figurera i filmen svarade Sara, som varit med och skrivit manus, att det var för att de inte ville ta tid från de utvalda. De ville alltså prioritera att publiken får lära känna tjejerna ordentligt och inte slösa tid på bikaraktärer. Okej, det där sista var väl min tolkning, men ungefär så fattade jag det som. Tycker ändå att det är ett konstigt resonemang eftersom att de är två karaktärer som spelar en viktig roll i flera av de utvaldas liv. Tänker till exempel på att Anna-Karin som inte riktigt har någon förebild i föräldraform, tyr sig väldigt mycket till Nicolaus och att Mona också är lite avgörande för bland annat Vanessa. Här kommer listan i alla fall! 

Top 2 Okejrå
 
1. Helena Engström som Anna-Karin 

 
Försökte hitta bilden från trailern där hon står och håller i en tupp pga den får mig att vilja vara hennes bästa vän. I de få klipp jag sett från filmens fbsida och trailern tycker jag att hon gestaltar Anna-Karin väldigt bra! Mycket snegla fram mellan gardiner av hår och händerna långt nerkörda i fickan och en liten skygg, men arg uppsyn. Tror hon kommer vara en bra Anna-Karin! Plus är så oerhört avundsjuk på hennes familiaris? Vi har ju redan pratat om det här att jag + magiska band med djur = mycket gråt och hjärtesorg. 
 
2. Hanna Asp som Ida Holmström 

 
Hinner ej motivera detta pga måste kissa och fixa ögonbrynen innan jag ska dra iväg och se filmen (Skriver detta inlägg i en väldig oordning)! 
 
 
Top 4 Vad hände? 

1. Ruth Vega Fernandez som Adriana Lopez


Gillar i och för sig Ruth Vega Fernandez och tror att hon kommer skådespela galant genom hela filmen, men hade föreställt mig lite mer senig hals, stram hårknut och lika stram, svart kostymdress (har ingen aning om detta är ett ord jag precis hittade på?).
 
2. Jontes hus

 
För det första tänkte jag mig att han bodde i en sketen lägenhet och inte i ett sketet hus. Har inget för det andra, det var mest det. 
 
3. Vincent Grahl som Gustaf Ålander
 
 
Inte för att vara sån men han är faktiskt blond i boken! Det är verkligen en sån där skitsak som en egentligen borde tänka lite att "vem bryr sig?" åt. Kanske just iom att det är en skitsak som en undrar om det hade varit så jävla svårt att åtminstone färga håret på snubben? Vet ju att flera av de utvalda färgade håret för att stämma bättre överens med karaktärerna så atteh. Parantes kommer inte kunna se honom på skrämen utan att tänka på Mando Diao pga är han inte djävulskt lik den där Gustaf Norén? Kan också vara den väldigt långa halsen. 
 
4. Skolan
 
 
Jaa, men jag vet. "Varför bryr jag mig?". Men det är så nedrans störande när en har en jättetydlig bild i huvudet av miljöer och personer och så är det som att filmen bara pissar på dem. Hade mer tänkt mig Engelsfors gymnasium som min grundskola. Kan vara för att det är den som automatiskt uppenbarar sig för mitt inre när frasen "en ondskans plats" yttras. Skolgården har till och med en stor jävla apokalypsspricka, I shit you not. 
 
Så ser då min gamla skola ut. Erkänn att den skulle fungera bättre än filmens alternativ! Tänker att toaletterna där Elias dör och Linnea och Minoo hänger ligger vid fönstrena på takvåningen. 
 
Övrigt jag ser fram mot:

Sverrir Gudnason som Max pga fucking älskar Sverrir. 
 
Anna-Karins morfar
Behöver jag ens motivera detta? 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: