Sommarlovsläsning by No

/ Böcker
För att överleva de sista skolveckorna gjorde jag långa pepplistor med böcker jag skulle få läsa när sommarlovet äntligen infann sig. Och nu är det här! Får sockerdricka i hela kroppen när jag tänker alla böcker som bara väntar på att bli lästa. Mmm. Här några av de böcker jag känner mig mest peppad på att läsa i sommar:
 
Skuggserien av Maria Gripe
Är alltid sugen på Maria Gripe. Läste Skuggserien förra sommaren och blev besatt. Så jäävla bra! Har allt jag gillar: hemligheter, spännande vänskaps- & familjerelationer (med en hel del manipulation), drag á la tidigt 1900-tal, fina miljöer, depp, homos, massa tankar om feminism och genus. Älskar Maria Gripe. Ska införa en tradition att läsa om denna serie varje sommar.
 
 
 
Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe
1) Ändrade planer, detta blir ett hyllningsinlägg till Maria Gripe istället.
2) Wtf!? Heter det Tordyvel och inte Torndyvel? Vet ej hur jag ska gå vidare i livet efter detta.  

Har varit sjukt sugen på denna jag vet inte hur länge. Verkar ha mycket från ovanstående lista över saker jag gillar. Hemligheter, vänskapsrelationer och tillägg: stora, mystiska herrgårdar. Det händer alltid spännande grejer på herrgårdar. 
 
 
 
 
Kaninhjärta+Fågelbarn av Christin Ljungqvist
 Alltså skulle ha skyndat mig och publicerat detta inlägg före Kajsa, för nu ser det ju ut som att jag har varit en idéfattig liten skit som snott allt!! Föredrar uttrycket "great minds think alike". 
Lyssnade också på det senaste avsnittet av Allt vi säger är sant och blev vääldigt sugen! Syskonrelationer och spöken!! Hell yes! Ok, ändrad plan igen. Detta blir inlägg med temat No obsessar över relationer och mystik.
 
 

 
Kretsen av Maggie Stiefvater
Spinner vidare på en annan besatthet - internatskolor. Maggie Stiefvater har också skrivit Frost, som jag gillade väldigt mycket. Tänker dock låtsas om att del 2 & 3 inte finns. Kretsen ska tydligen vara superbra enligt en tjej i min bokcirkel. Hon har håriga ben och älskar Den hemliga historien, så jag tänker lita på hennes omdöme. Det handlar om en tjej som heter Blue (får dåliga associationer, se Special Topics in Calamity Physics. Pessl, M. 2007) som verkar besitta någon form av övernaturliga förmågor, eller om det är en förbannelse? I alla fall hamnar hon i sällskap med ett gäng killar på den här skolan som letar efter en walesisk kung som 
ligger begravd någonstans i usa. Finner en denna walesiska kung säger legenden att han ska uppfylla alla ens önskningar. Får ganska mycket fantasy för 12-åringar vibbar om jag ska vara ärlig. Fast den är ju till för äldre, så det kanske bara låter lite lame..? Hoppas på det iaf. Don't let me down mystik på internatskola. 

 
Den lilla vännen av Donna Tartt
Vill tattuera in Donna Tartts ansikte på ryggen. Läste ut Steglitsan för kanske en veckan sedan. Omdöme: Amazeballs, 10/10 Kalles vegetariska köttbullar osv. Den hemliga historien kan jag inte ens prata om för det blir för mycket känslor i min lilla kropp. Tror jag ska avsluta sommaren med den här. Efter det har jag läst alla böcker som finns att läsa av Donna Tartt och det kan bli så att jag hamnar i en månadslång sorgeperiod och då planerar jag gärna in den så att den sammanfaller med skolstartsdeppen och inte mitt i sommaren. Boken handlar om en pojke som hittas hängd i ett träd och sedan  följer handlingen hans yngre syster som växer upp och börjar snoka i omständigheterna kring incidenten. 
 

 
Är så nära på att säga upp kontakten med alla, eventuellt hitta på någon lögn om en sommarlovslång semester i ett avlägset land och bara isolera mig med en meterhög stapel böcker och min kroppsvikt i godis. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: