Sommarläsningen

/ Allmänt
Jag har inget sommarlov. Jag kommer inte ha så mycket semester heller (men jag har bara mig själv att skylla). Jag har ändå en sommarläslista! Kriterierna för min ultimata lista är att den 1) är varierad 2) inte innehåller särskilt mycket motstånd; tunga klassiker och alldeles för språkligt experimentella böcker får vänta 3) bara består av sånt som jag är supersugen på att läsa; gamla hyllvärmare göre sig icke besvär.
 
Om ovanstående tre kriterier uppfylls brukar jag hinna med ganska många böcker för jag har då försäkrat mig mot sjukdomarna "jag är inte sugen på den här just nu" och "den här boken är segläst men bra så jag vill ändå fortsätta fast det tar tid" och "hur ska jag kunna börja på en ny bok när den förra var så bra, inget kan mäta sig med den". Efter mycket experimenterande har jag nämligen kommit fram till att det bästa botemedlet mot sistnämnda sjukdom är att välja något heeeelt annat. Var det en övernaturlig ungdomsbok jag blev besatt av? Ja, då väljer jag en fackbok om feminism. Eftersom de är så olika konkurrerar de inte om samma plats i hjärtat. Alltså: bra med variation.
 
Kajsas sommarläsning:
 
How to build a girl av Caitlin Moran
En roman! Av Caitlin Moran! Behövs ingen utförligare motivering till varför den platsar på listan. Fast den kommer inte ut förrän i juli. Bu. Vill.Läsa.Nu!
 
Vår kamp: feministiska noveller
Varje årstid behöver feminism. I sommar får den representeras av nio olika noveller av nio olika författare.
 
To all the boys I've loved before av Jenny Han
YA om kärlek måste också finnas med på den ultimata sommarläslistan (borde nästan vara ett kriterium till och med). Har en inte läst Jenny Hans "The summer I turned pretty"-serie kan en med fördel göra det nu för den utspelar sig till stor del i ett härligt amerikanskt sommarhus.
 
You had me at hello av Mhairi McFarlane
Läste hennes "Here's looking at you" för ett tag sen och den var bra på  det där underhållande, lättsamma men ändå välskrivna sättet. Beskrivningen av den här boken antyder att den har vissa likheter med "One day" och det kan väl inte vara dåligt?!
 
Kroppspanik: fett, lögner och sjukt onödig ångest av Julia Skott
Har varit sugen på att läsa den sen jag hörde avsnittet av podcasten "Fan vad fittigt" där Julia Skott var gäst (tips!). Så himla vettig! Och rolig! Känns ju ganska passande att ta sig an den nu på sommaren när alldeles för många går omkring och funderar på om de verkligen ska våga visa sig i badkläder på stranden.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kaninhjärta+Fågelbarn av Christin Ljungqvist
Det här är psykologiska thrillers med spökinslag för unga vuxna (för och för, vem som helst kan väl läsa tänker jag). Inte direkt vad jag oftast läser men när författaren pratade om dem i podcasten "Allt vi säger är sant" blev jag ändå nyfiken.
 
Animals av Emma Jane Unsworth
Unga tjejer lever livet i Manchester. Det låter mer som den typ av böcker jag gärna läser vanligtvis.
 
We were liars av E.Lockhart
Ska enligt uppgift innehålla många sommarmarkörer av amerikanskt snitt (stora semestervillor, kanotpaddling, badstränder, privilegierade familjer) samt hemligheter som vilar under ytan. Också ungdomsbok men så är ju sådana oftast slukarvänliga så det förslår.
 
Stoner av John Williams
Den här boken har blivit megahajpad så det kanske är lika bra att ta reda på om den lever upp till sitt goda rykte.
 
 
 
Det var det. Listan känns okej men den känns inte ultimat. Jag saknar något riktigt spännande (kanske måste plocka in en oläst Carol Goodman, hon brukar vara mitt säkra spänningskort) och någon serie att sluka (tänk om en hade en Hunger Games framför sig liksom?!). Hittar jag ingen sådan kanske det är på tiden att läsa om Maria Gripes Skugg-serie.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: