En fangirl om Fangirl

/ Böcker
 
Låt oss först konstatera att jag tydligen inte kan skriva inlägg om något som inte rör Rainbow Rowell. Känns ju dock som att det kan vara okej på en blogg som heter Geeking out. Anyhooow, jag har ju läst ut Fangirl (ja, jag borde alltså uppdatera bilden i sidomenyn). Eftersom jag tycker att det är tråhåkigt att skriva regelrätta recensioner så tänker jag, surprise, undvika det. Jag ger istället: recension i punktform!
 
1. Jag vill också skriva fanfic! Ja, för huvudpersonen Cath gör alltså det. Om en bokserie som är misstänkt lik Harry Potter.
2. Om jag nu inte kan se till att börja skriva fanfic (lär ju faktiskt aldrig hända) kan jag väl åtminstone få bli besatt av det?
3. Fangirl är inte lika bra som Eleanor & Park. Men obs, läs den ändå. Jag råkar bara hysa så extremt varma känslor för boken som jag inte kan nämna vid namn fler gånger nu för det börjar bli fånigt.
4. Om ni läser Fangirl, bli inte nedslagna av de första 50 sidorna. Jag vet att de inte är så spännande och engagerande men det blir bättre!
5. Boken innehåller precis rätt sorts kärlekspirr (och det är ju mycket viktigt för den här sortens böcker, dvs vardaglig ungdomsroman).
6. Också viktigt, Cath trånar verkligen bara inte efter killar. Framförallt skriver hon sin slash fiction, försöker förstå varför hennes enäggstvilling har dumpat henne (aouch), oroar sig för sin pappa som drabbas av återkommande depressioner, hatar sin mamma som har dragit, undviker andra människor och undrar varför hon inte älskar college lika mycket som alla andra verkar göra.
7. Punkt nummer sex antyder ju att det finns en hel del allvar i boken men det är inte av samma megaheartbreaking-karaktär som i Eleanor & Park (åh nej, där nämnde jag den ändå).
8. Jag älskar verkligen den typ av karaktärer som Rainbow Rowell skriver, de är liksom mänskliga. Inte av typen "åh jag har glasögon och tycker därför själv att jag är ful och töntig men alla andra ser förstås att jag egentligen är supersnygg på det där quirky sättet som Zoey Deschanel är". Snarare är Cath "åh jag har gasögon och tycker därför själv att jag är ful och töntig och majoriteten trånar på riktigt inte efter mig men jag är en människa ändå och det finns andra som älskar mig och kommer tycka att jag är den mest fantastiska personen i hela världen". Och ärligt talat, de flesta av oss passar väl snarare in i den senare kategorin än den förra?!
9. Jag må inte ha fastnat i fanfic än, men fanart däremot! Låtom oss därför avsluta med fanart-Cath:
Okej att Cath i det här utförandet är farligt nära Zoey Deschanel-land. Jag väljer att se det som att en när en blir kär i en karaktär oundvikligen föreställer sig hen som übercharmig och härlig. Som vanligt kan ni klicka på bilden för att komma till the talented artist.
 
Förstår ni ännu inte storheten med fanart? Bjuder på en till då (som självklart föreställer Eleanor & Park, it's a disease ok).Det var No som skickade den till mig och den är fantabulous!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: