How to build a (fan)girl(/person)

/ Allmänt
Läste ut Caitlin Morans How to build a girl i natt. Mot slutet av boken fanns en (eller två men de handlar om samma sak) passage(r) som jag fastnade för.
 
"'We're going to Take That,' he said, on the phone, to me. 'You need to see loads of girls, screaming, because that's what you are. A big screaming girl from the Midlands. You're an enthusiast, Dolly. Come and enthuse. Come and be a teenage girl again. Come and be a fan.'"
 
Ja! Det finns inget bättre än att vara tonårstjej igen (eller alltså jag vill verkligen inte vara tonåring igen, det jag vill vara är tonårstjej på pojkbandskonsert). Att stå, eller sitta, mitt i ett hav av andra tonårstjejer och skrika lungorna ur kroppen och veta att alla andra är lika entusiastiska som en själv, just där och då känner alla en och samma sak: bandet som står där på scenen är bäst i hela världen, de typ ÄR hela världen. Mitt Take That var Backstreet Boys, dagens kanske är One Direction? Det är den där Backstreet Boys-känslan som jag letar efter hela tiden när jag läser böcker, ser filmer, lyssnar på musik, ja allt. Oftast infinner den sig inte (och det är okej) men ibland i små glimrande stunder gör den det och det är THE.BEST.THING.EVER.
 
Känner dock att jag inte kan lämna den här fangirlhyllningen utan att också föra följande diskussion. Om en slår upp fangirl i urban dictionary får en lära sig att en fangirl är en "galen sorts kvinna som är besatt av antingen en fiktiv karaktär eller en skådespelare...Kan attackkramas, tafsa och tacklas när de träffar på nämnda besatthet". En kan också hitta följande vidriga beskrivning: "Tvärtemot vad många tror så är inte alla fangirls oattraktiva. Många ser nästan normala ut eller är till och med söta". Okej, ta ett par sekunder och djupandas nu för jag förstår om ni känner er upplösas-i-atomer-arga. Den som har skrivit definitionen tycker alltså det är fullt rimligt att dra in utseende i detta?! Då kan jag tala om en väldigt basic sak, det är det INTE! Det är till och med helt irrelevant.
Hej BSB, ni har fortfarande en särskild plats i mitt hjärta. Skulle dock inte komma på tanken att tafsa på er pga ALLA HAR RÄTT TILL SIN EGEN KROPP. Varsågod för info.
 
Men ok ok, vi pratar här om en sida där användare själva får skriva definitioner av ord. Det kanske bara är så att de som råkar hänga där är allmänt ohärliga och skriver taskiga saker om alla. Låtom oss slå upp fanboy då. En fanboy är "ett passionerat fan av olika typer av nördkultur (tex sci-fi, serier, Star Wars...)". Han är "arrogant och får ett utbrott varje gång någon ifrågasätter det han gillar". Alltså jag orkar inte. Tjejer är alltså galna och besatta och vill kramas medan killar är passionerade fan som ilsket försvarar sina intressen. Fräscha, moderna beskrivningar. Verkligen.
 
För det första, en får vara ett fan på vilket sätt en vill. En får skrika att en älskar Nick Carter i Backstreet Boys och grina när en extra smörig kärlekslåt framförs (been there, done that). Det är bara fint och härligt. En får också lära sig precis allt om Sagan om ringen eller valfritt rollspel. Inget av sätten är bättre eller sämre. Embracea nördandet i alla former (mvh hippie high on life)!
För det andra, tillskriv inte ett kön en viss typ av nördande. Pga självklart att det bara reproducerar tråkiga genusnormer och gör att alla som inte identifierar sig som antingen kille eller tjej hamnar utanför. (Tänkte skriva att vi väl kan använda ett könsneutralt ord istället för fangirl och fanboy men det finns ju redan, ehe, fan.) Vill ju liksom att alla, inte bara tjejer, ska få skrika i falsett för att de äntligen får se sitt favoritband live. Och att alla, inte bara killar, kan få cred för att de är ess på typ Hearthstone.
 
Om någon undrar om jag helt har glömt bort How to build a girl medan jag skrev ranten ovan kan jag meddela att det har jag icke. Jag kan också meddela att samma teman tas upp i boken. Dessutom aviserade jag ju i början av inlägget att det var två passager jag hade fastnat för. Den andra tycker jag kan vara lämplig som avslutning, och kanske som motto för Geeking out.
 
"Explaining why you love a thing is one of the most important jobs on Earth."
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: