3 x bok (eller hata tekniken)

/ Allmänt
Skrev ett så långt inlägg igår. Läste igenom, webbläsaren fryser, allt försvinner. Sånt här händer mig så ofta. Till exempel när jag skulle köra igenom en superviktig presentation och den bara *poff* försvinner spårlöst från datorn. Supportsnubben ba: alltså, det kan inte hända. Den kan inte vara helt borta, jag ska fixa.
Klipp till en halvtimme senare.
Supportsnubben igen: Eeeeh, har aldrig varit med om detta men den har gått upp i rök.
 
Har ca tusen liknande historier men andas ut, jag ska ej gå igenom dem. Jag ska göra ett nytt försök att skriva om tre böcker jag läst senaste veckan (jag har varit sjuk och har därför hunnit ta mig igenom så många filmer, böcker, tv-serier men jag börjar alltså med les livres).
 
Först ut: Belzhar av Meg Wolitzer. Lät så lovande, beskrivningen hintade om internatskola, utvalda studenter som delar en hemlighet och svetsas samman och att allt inte är som en tror. DHH anyone?
Let's be clear. Detta är ingen Hemlig Historia, det är ganska barnslig, förutsägbar historia. Tänkte först att det kanske var inslagen av magisk realism som gjorde att den inte kändes trovärdig men nej. I tex 1Q84 köper jag rakt av att det finns parallella världar. Här: not so much (speciellt inte om de ska ha så fåniga namn som Belzhar...). Låter så himla neggig nu, jag hör det. På goodreads gav jag ändå boken 2 av 5 mjau (okej stjärnor används på goodreads men jag inför nu mjau som betygsskala pga crazy catlady through and through) och det är ju godkänt. Men det är ett knappt godkänt. Kan komma på åtminstone tio böcker med liknande upplägg som en bör läsa istället för den här.
 
 
Efter Belzhar blev jag lite bokdeprimerad, dvs det kändes som om jag aldrig skulle få läsa något BRA igen. Inte enkom Belzhars fel, har bara läst så många axelryckningsböcker på sistone. Räddningen? Adam av Ariel Schrag. Finns så mycket att skriva om den så kommer omöjligen orka få med allt. Skulle gärna ha läst den tex i min feministiska bokcirkel så att jag fick diskutera ordentligt. Kommer dock aldrig att hända för vi läser visst bara meh-böcker i den. Tänker i alla fall skicka den vidare till No (var trots allt hen som tipsade mig).
Vill inte skriva så mycket om handlingen, dels för att det är tråkigt och dels för att det kommer att låta problematiskt. Men typ såhär: Adam trivs inte i sitt coola gäng så istället för att dras med dem hela sommarlovet drar han till New York och bor med sin syster och hennes två roomies. Systern hänger bara i QTBH-kretsar, inga ciskillar tillåtna. När Adam träffar sin drömtjej på en post-pro homoäktenskapsdemonstration-fest förutsätter hon därför att han är trans. Adam rättar henne inte, på hela sommaren...
Ni hör ju, finns en hel del ingredienser där som har väckt heta nätdebatter det senaste året. Så lätt att uttrycka sig fel, eller missuppfattas. När en läser recensioner av boken så verkar många också hata den, av tusen olika anledningar (axplock: den är transfobisk, rasistisk, misogyn). Och okej, det finns ett par händelser som jag också har problem med men herre, visa mig den bok som inte innehåller sånt?! På det stora hela kan jag inte hålla med om kritiken, tycker tvärtom att boken skildrar hur svårt det är att snitsla sig igenom och förhålla sig till olika maktstrukturer och privilegier en har, eller inte har, på ett vettigt sätt. Särskilt när en är tonåring eller lite äldre. Men Adam marknadsförs inte som en YA. Beror säkert på de miljarder svordomarna och explicita (icke-normativa) sexscenerna. Tonåringar varken svär ju eller har sex...
 
Nu byter vi genre helt. Enter personliga reportageboken Att vara utan att synas av Agnes Hellström.
Hej jag heter Kajsa och jag är besatt av internatskolor. Mest brittiska och amerikanska sådana ity de svenska har inte ett lika romantiskt skimmer över sig. Blir glasklart varför de inte har det när en läser boken. Agnes som själv gått på ett av de tre svenska riksinternaten målar inte upp en så härlig bild av dem. Nej, hon drar till och med paralleller till sekter och hederskulturer. Det där sektliktnande är i och för sig det som gör internatskolor spännande överlag men alltså i brittiska och amerikanska skildringar (bör ju tilläggas att de jag läst är fiktion) är det sektiga mer mystiskt än vålds- och förnedringsbetonat.
Ändå extremt intressant att läsa om de stelbenta och konservativa maktstrukturerna som uppenbarligen är cementerade på framför allt Lundsberg och Sigtuna. Känns nästan förbjudet att få tillträde till de här tjusiga rummen med adelssläkter och näringslivstoppars avkommor som "kamrat"uppfostrar varandra. Blev inte direkt mindre fascinerad av de här exklusiva skarorna av människor som huserar i en helt egen verklighet. Meeer, ge mig meeeer. Mvh internatjunkie.
 
P.S. Oooh, ska genast googla efter faktaböcker om brittiska och amerikanska internatskolor. Känner att det finns en kunskapslucka att fylla där (men ehe, det kanske kan slinka med någon fiktiv skildring också om jag bara skulle råka trilla över en...).
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: