Scott Pilgrim: [standing up] Vegan?

/ Allmänt
Hade ett litet uppvaknande här i mitten av sommarlovet. Har under några års tid käkat vegetariskt i tanke om att det är ett djurvänligt alternativ då köttindutrin är minst sagt nasty, usch och blä osv. Sen fick jag mig en rejäl tankeställare i samband med två poddtips i form av 
 
-> Veganprat & Sa du vegan? <- 

Kort sammanfattning: Hoppsan! Mejeriindustrin (bl.a.) var visst också nasty, usch och blä osv. Så jag har levt på vegankost ett tag nu, vilket innebar min första veganska födelsedag. I vårt hushåll har vi en liten tradition att födelsedagspersonen får önska mat = väldigt bra tradition! Jag ba "allt ska va 100% veganskt!" och ingen kunde säga något pga haha, that's right, fyller år!! 
 
Så, tänkte lägga upp lite recept + bilder på (nästan) allt göttigt jag åt den 4 augusti! 

Började dagen med pannkaksbrunch. Det såg ut så här:
 
och bestod av 
          3 dl soyamjölk
          1 mogen mango
          2 mogna nektariner
          5 dl citronsorbet (varning! Vi tyckte att det smakade alldeles för mycket citronsorbet, så skulle nog faktiskt skita i denna punkt)
         
          Steg 1: Mosa ihop allt
          Steg 2: häll upp i glas & drick
 
Sen blev det tårta och kakor och det såg ut så här: 

"Tårtan" är raw peanut butter pie och receptet går att hitta på denna blogg!

 
Tranbär- och mandelkakor som var väldigt goda och inte alls lika färglösa som de ser ut på bilden. Receptet hittade jag i The garden of vegan, en kokbok jag fick i födelsedagspresent av Hilda. Väldigt bra grej! 

Cranberry almond cookies
(receptet står i amerikanska mått, men det är väl relativt lätt att bara köra i någon konverterare. Googla ba!)
 
1/4 cups mjöl                                                                 1/4 cup olivolja
3/4 vaniljsocker                                                              1/4 mjölkfritt margarin
1 tsp bakpulver                                                               1/2 mosad banan
1/4 tsp salt                                                                     1 cup hackade mandlar 
1/2 tsp kanel                                                                   3/4 cup tranbär
1/3 cup soyamjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulber, salt och kanel i en stor bunke. Ha i soyamjölken, olivoljan, margarinet, bananen, mandlar och tranbär och blanda ihop allt till en smet. 
Tjoffa upp en liten degklump på en plåt och tryck ut degen med fingrarna så att kakan blir plattare. Sätt in i ugn i ca 10 minuter eller till kanterna börjar bli bruna. 
 
Det var allt! Ät gott, hare bra och glöm inte




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: